Paus Benedictus XVI in 2005: ‘Bid voor mij, opdat ik niet zou moeten vluchten uit angst voor de wolven’


Paus Benedictus XVI liet in een van zijn eerste toespraken als paus verstaan dat hij bang was “voor de wolven.”

Benedictus zei op zondag 24 april 2005:  “Mijn goeie vrienden, op dit moment kan ik alleen maar zeggen: bid voor mij, opdat ik de Heer meer en meer zou liefhebben. Bid voor mij, opdat ik meer en meer van Zijn kudde zou leren houden. In andere woorden, jullie, de Kerk, elk van jullie en jullie allemaal samen. Bid voor mij, opdat ik niet zou moeten vluchten uit angst voor de wolven. Laat ons voor elkaar bidden, opdat de Heer ons zou dragen en opdat we zouden leren elkaar te dragen.”

Benedictus trad uiteindelijk af op 28 februari 2013. Zijn positie werd ingenomen door de Argentijn Jorge Bergoglio. Benedictus verkeert tegenwoordig in redelijk goede gezondheid. Hij is gestopt met schrijven na zijn laatste trilogie over Jezus Christus. Hij vertoeft graag in de tuinen van het Vaticaan en bidt regelmatig de Rozenkrans. Vaak wordt hij gezien in het gezelschap van zijn assistent, de Duitse aartsbisschop Georg Gänswein.

Bron: Paus Benedictus XVI in 2005: ‘Bid voor mij, opdat ik niet zou moeten vluchten uit angst voor de wolven’

Geef een reactie

