Maak kennis met de respectbrigade, een georganiseerde campagne om islamcritici het zwijgen op te leggen.


‘Maak kennis met de respectbrigade, een georganiseerde campagne om islamcritici het zwijgen op te leggen’. –  door Asra Q. Nomani, voormalig journalist Wall Street Journal, auteur van “Standing Alone: An American Woman’s Struggle for the Soul of Islam”.


“Je hebt de gemeenschap te schande gemaakt,” zei een medemoslim in 2004 tegen mij, toen we in een broodjeszaak in Morgantown, West Virginia, zaten. “Stop met schrijven.”

Ik was toen 38, had net een essay geschreven voor The Washington Post waarin ik betoogde dat vrouwen ook in de hoofdruimtes van de moskeeën mogen bidden, tezamen met de mannen, in plaats van in afgescheiden zaaltjes. Ik ben een Amerikaanse moslima geboren in India en groeide op in een tolerante maar conservatieve familie. In de moskee van mijn woonplaats had ik de regels overtreden en in de mannenruimte gebeden, ongeveer 6 meter achter de mannen, bijeen voor het ramadangebed.

Later probeerde een tribunaal (van louter mannen) me te verbannen. Een man suggereerde dat de mannen in de moskee mij zouden omringen, zodat ik zou worden “afgeschrikt.” En nu dan die man tegenover mij in de broodjeszaak, die zegt dat ik moet zwijgen.

“Ik zal niet stoppen met schrijven,” zei ik.

Meer lezen »


Geef een reactie

